Manuele therapie

Door middel van manuele therapie worden functiestoornissen (pijn en bewegingsbeperking) onderzocht en behandeld. Deze manuele handelingen vinden vaak plaats op de hoogte van de gewrichten en/of musculatuur en hebben als doel om de mobiliteit te herstellen en de functie te optimaliseren.

Shockwave therapie is een moderne en erg doeltreffende behandelmethode. Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren het metabolisme en verbeteren de bloedcirculatie.

Het lymfstelsel (lymfvaten en lymfknopen) speelt, samen met de bloedsomloop, een belangrijke rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen. Het is voornamelijk de lymfe die hierin een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult. Lymfedrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam, die echter bemoeilijkt kan worden door een aangeboren problematiek, maar ook als gevolg van een ongeval, ziekte of stress. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (en mechanisch) geoptimaliseerd worden.

De methode Leduc en Vodder richten zich beiden op de behandeling van oedemen (zwelling). Daarnaast is de methode Vodder ook efficiënt om de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren. Het is een holistische behandeling waarbij de mens in zijn geheel telt. Veelvoorkomende klachten zoals migraine, stress, slapeloosheid, constipatie, sinusitis, enz. kunnen behandeld worden via de Vodder methode, al dan niet in combinatie met andere therapievormen.

Deze revalidatie richt zich op patiënten met duizeligheid of evenwichtsstoornissen van vestibulaire oorsprong.

Eén van de meest voorkomende aandoeningen van het vestibulaire systeem is BPPV of benigne paroxysmale positionele vertigo. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door ernstige, kortdurende, episodische vertigo (draaiduizeligheid), soms gepaard met misselijkheid of braken, die geïnduceerd wordt door plotse hoofdbewegingen.

Vestibulaire training zal deze klachten aanpakken via het uitvoeren van specifieke maneuvers en oefeningen.